Nutikad Karksi-Nuia vanurid

Eliise Uueni

Kuna sotsiaalmeediat kasutavad aina enam ka vanemad inimesed, uurisin kohalikelt, kas nad kasutavad Facebooki, Instagrammi või äkki hoopis Rate`i. Selleks käisin mööda Karksi-Nuia tänavaid, eesmärgiga teada saada, kas siinsed elanikud kasutavad veebipõhiseid suhtluskeskkondi ja mida erinevad sotsiaalmeedia kanalid endast kujutavad.

Esimesel vastu tulnud naisel oli nii kiire, et tal polnud isegi võimalik mulle öelda, kus pool linna keskus asub. Järgmiseks püüdsin kinni 77-aastase vanadaami, kes oli lahkesti nõus mulle vastama. Ise ta ei kasuta sotsiaalmeediat, kuid aimab, et Facebooki kasutatakse tutvumiseks, Instagramist, ning Rate`st polnud naine kuulnudki. Koheselt küsisin sama ka 69-aastaselt proualt, kes andis mulle ausa vastuse: „Facebooki kasutan aktiivselt. Tean mis asi Instagram on, tehniliselt ei oska seletada ja jätaksin sellele küsimusele vastamata. Seda tean ka, et Rate on suhtlusportaal.“

Edasi suundusin turule, kus sain jutule üle 50-aastase naisega, kes on kursis sellega, et Facebook on loodud suhtlemiseks. Ka Instagramist on ta kuulnud, kuid ei kasuta seda. Proovisin õnne vanahärraga, kes soovis koheselt teada, miks ma teda tülitan ning läks torisedes minema. Keskväljakul liikus sõbralikemaid tugevama sugupoole esindajaid. 52-aastane meesterahvas on eriti aktiivne sotsiaalmeedia kasutaja: „Kasutan Facebooki, mind leiab ka Instagramist, kuid see konto on unarusse jäänud. Rate`s on pilditeema ja suhtlemine, mul poeg kasutas seda.“

Poe ees küsitlesin 60+ vanuses naisterahvast, kellel on Facebook ja samuti on ta teadlik ka Instagrami olemasolust. Nagu mitmed eelnevad, ei osanud ka tema konkreetselt seletada, mis seal tehakse. Liigagi tihti pudelipõhja vaatav 65-aastane mees on aga sotsiaalmeediale kategooriliselt vastu. Küsimusele kas ta teab, mis on Facebook, vastas ta: „Ei tea, ei ole kuulnud ja ei taha ka kuulda, seal on ainult tühjus.“ Vana plekkarvuti on härral vaid arvete maksmiseks.

Kuigi enamik vastajatest ei kasuta Facebooki, Instagrami ega Rate`i, on nad siiski teadlikud noorte seas populaarsetest veebikeskkondadest.